USUL İNCELEMELERİNİN KAPSAMI GENİŞLETİLDİ Mİ?
I.GİRİŞ
Kuşkusuz 10 Temmuz 2011 tarihinde kurulan Vergi Denetim
Kurulu Başkanlığı Türk Mali Denetim
Sistemi için bir devrim niteliğindedir. Vergi Denetim Kurulu Başkanlığının
kurulması ile vergi incelemesi yapan dört farklı birim olan Maliye Teftiş
Kurulu, Hesap Uzmanları Kurulu, Gelirler Kontrolörleri ve Vergi Denetmenleri tek
çatı olarak Vergi Denetim Kurulu Başkanlığı bünyesinde toplanmıştır. Maliye
Müfettişi, Hesap Uzmanı, Gelirler Kontrolörü, Vergi Denetmeni kadroları ve
bağlı oldukları kurul ve başkanlıklar kaldırılarak bütün bu görevleri
yürütenler Vergi Müfettişi unvanını almıştır.
Kurulduğu günden beri ciddi bir örgütlenme ve yapılanma
içerisinde olan Vergi Denetim Kurulu her yıl yüzlerce vergi müfettişini kurul
bünyesine katmaktadır. 31.12.2014 tarihi itibariyle Vergi Denetim Kurulu
bünyesinde 9.212 vergi müfettişi görev almaktadır. Unvanlarına göre incelediğimizde
9.212 vergi müfettişinin 295’i vergi başmüfettişi, 3.121’ü vergi müfettişi 5.796
ise vergi müfettişi yardımcısıdır.
Yazımızın konusunu Vergi Denetim Kurulunda görevli inceleme
elemanlarının %63’ünü oluşturan vergi müfettiş yardımcılarının eğitilmesi
amacıyla sınırlı vergi incelemesi kapsamında yaptırılan usul incelemelerinin
son dönemde genişletilen kapsamı oluşturmaktadır.
II. VERGİ İNCELEMESİ
Vergi incelemesi, beyanların ve ödenmesi gereken vergilerin
doğruluğunu sağlamak amacıyla yükümlülerin kayıt ve belgeleri ile mevcutları
üzerinden yapılan derinlemesine bir araştırmadır.
Vergi incelemelerinde uyulacak usul ve esasları düzenlemek
için 31.10.2011 tarih ve 28101 sayılı Resmi Gazete ile Vergi İncelemelerinde Uyulacak Usul ve Esaslar Hakkında
Yönetmelik yayımlanmıştır. Yine aynı tarih ve sayılı Resmi Gazete
ile Vergi Denetim Kurulu Yönetmeliği,Rapor Değerlendirme Komisyonlarının Oluşturulması ile
Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmeliği ve Tarhiyat Öncesi Uzlaşma Yönetmelikleri yayımlanmıştır.
Yazımızın konusu Maliye Bakanlığının son dönemlerde vergi
müfettiş yardımcılarının eğitilmesi amacıyla sınırlı vergi incelemesi
kapsamında yaptırılan usul incelemeleri olduğundan, vergi incelemeleri
konusunda özet bilgi verilerek, esas konu olan usul incelemelerinin kapsamı
değerlendirilecektir.
d)
Vergi İncelemesinin Amacı
213 Sayılı Vergi Usul Kanununa 134. maddesi uyarınca “Vergi incelemesinden maksat, ödenmesi gereken
vergilerin doğruluğunu araştırmak, tespit etmek ve sağlamaktır.”
e)
Vergi İncelemesine Yetkili Olanlar
V.U.K.’ un 135. maddesi uyarınca Vergi incelemesi; Vergi
Müfettişleri, Vergi Müfettiş Yardımcıları, ilin en büyük mal memuru veya vergi
dairesi müdürleri tarafından yapılır. Gelir İdaresi Başkanlığının merkez ve
taşra teşkilatında müdür kadrolarında görev yapanlar her hal ve takdirde vergi
inceleme yetkisine haizdir.
c) Vergi
İnceleme Gerekçeleri
ü Risk Analizi,
ü Özel Kişi ve Kurumlar ile Kamu Kurum ve Kuruluşlarının (Savcılık, Vergi
Daireleri, SPK, BDDK, EPDK, vb.) İhbar ve Şikâyetleri, (İhbar ve İnceleme
Talepleri Değerlendirme Komisyonları)
ü Yapılan İnceleme Kapsamında, Vergi Müfettişinin Görevlendirme Talepleri,
ü Görevlendirmeli Görüş ve Öneri Raporu, (Sektörel bazlı, Husus bazlı,
vb.)
ü Görevlendirmesiz Görüş ve Öneri Raporu, (Vergi Müfettişleri tarafından
re’sen düzenlenen)
ü Sektörel İnceleme,
ü Genel İnceleme,
ç) Vergi İnceleme Türleri
31 Ekim 2011 tarihinde 28101 sayılı Resmi Gazete yayımlanan
Vergi İncelemelerinde Uyulacak Usul ve Esaslar uyarınca vergi incelemeleri “tam
inceleme” ve “sınırlı inceleme” olmak üzere ikiye
ayrılır.
Tam İnceleme: Bir mükellef hakkında,
bir veya birden fazla vergi türü itibarıyla bir veya daha fazla vergilendirme
dönemine ilişkin her türlü iş ve işlemlerinin bütün matrah unsurlarını içerecek
şekilde, yapılan vergi incelemeleridir.
Sınırlı inceleme: Tam inceleme dışında
kalan vergi incelemeleridir.
f)
Vergi İncelemelerinde Süre
İncelemeye başlanıldığı tarihten itibaren, tam inceleme
yapılması halinde en fazla bir yıl, sınırlı inceleme yapılması halinde ise en
fazla altı ay içinde incelemenin bitirilmesi esastır. Belirtilen süreler
içerisinde incelemenin bitirilemeyeceğinin anlaşılması halinde, vergi
incelemesi yapmaya yetkili olanlar, gerekçeli bir yazı ile bağlı oldukları
birimden, inceleme süresinin bitiminden en geç on gün önce, ek süre talep edebilirler.
Ek süre talebi ilgili birim tarafından değerlendirildikten sonra altı ayı
geçmemek üzere ek süre verilebilir. Bu durumda, incelemenin bitirilememe nedeni
ilgili birim tarafından nezdinde inceleme yapılana yazılı olarak bildirilir.
g)
Vergi İncelemesinde Mükellef Türleri
Vergi İncelemelerinde Uyulacak Usul ve Esaslar uyarınca
vergi incelemesi açısından vergi mükellefleri "büyük ölçekli
mükellefler" ve "küçük ve orta ölçekli
mükellefler" şeklinde iki gruba ayrılmıştır.
h)
Vergi İncelemelerinde Uyulacak Usul ve Esaslar
Hakkında Yönetmelik Kapsamındaki Diğer Hususlar
Yönetmelik kapsamında, Vergi incelemelerinin yürütülmesi,
Vergi İncelemelerinde Uyulacak Temel İlkeler, Vergi İnceleme Görevinin Verilmesi,
İşe Başlama ve İncelemeye Hazırlık, İnceleme Dosyası, İncelemeye Başlama,
Kimlik İbrazı, İncelemeye Başlama Tutanağının Muhteviyatı, Defter ve Belgelerin
Alınması, İncelemenin Yapılacağı Yer, Çalışma Saatleri, İnceleme Tutanaklarında
Yer Alacak Unsurlar ve Raporların Mevzuata Uygun olması gibi konular da
düzenlenmiştir.
III. SINIRLI İNCELEME KAPSAMINDA USUL
İNCELEMELERİ
Vergi İnceleme elemanları vergi incelemelerinde vergi
matrahını doğuran işlem ve olayların doğruluğu ile kayıt ve belgelerin Vergi
Usul Kanunu açısından usul ve esasların uygunluğunu incelemektedirler.
Maliye Bakanlığı son dönemlerde vergi müfettiş yardımcılarının
eğitilmesi amacıyla vergi müfettiş yardımcılarına sınırlı inceleme kapsamında
usul incelemeleri yaptırmaktadır. Usul incelemeleri Vergi Usul Kanunu göre
defter kayıt zamanı, tahsilât ve ödeme tevsikleri ve defter tasdik zamanları
gibi hususları içermekteyken, son dönemlerde bu kapsamda yapılan incelemeler
aşağıdaki hususları da kapsayacak şekilde genişletilmiştir.
1-Vergi Usul Kanunu uyarınca 8.000,00.-TL üzerindeki
tahsilât ve ödemelerini banka, benzeri finans kurumları veya posta idareleri aracı
kılınarak yapılmasına yönelik düzenlemelere uyulup uyulmadığı,
2- Kanunen kabul edilmeyen giderlerinin doğru bir şeklide
hesaplanarak Kurumlar Vergisi Beyannamesinde kazanca ilave edilip edilmediği,
3-Dönem sonunda işletme stoklarında yer alan hammadde, yarı
mamul, mamul, ticari malların Vergi Usul Kanununun hükümlerine uygun olarak
değerlenip değerlenmediği,
4- Dövizli işlemlerle ilgili olarak ortaya çıkan kur
farklarının VUK’ un hükümlerine uygun olarak değerlenip değerlenmediği ile
dönem içerisinde ve dönem sonunda oluşan kur farkı gelir ve giderlerinin ilgili
dönem kazancına intikal ettirilip ettirilmediği,
5-Alacak ve borç senetlerine ilişkin hesaplanan reeskont
tutarlarının VUK’ un ilgili hükümlerine uygun olarak doğru bir şekilde
hesaplanıp hesaplanmadığı, gelir ve giderlerinin ilgili dönem kazancına intikal
ettirilip ettirilmediği,
6-İşletmelerin dönem sonu işlemleri ile Kurumlar Vergisi
Beyannamesi ve mali tablolarının uyumlu olup olmadığı,
7-Dönem sonunda işletmede mevcut Atik’lerin (Maddi ve maddi
olmayan duran varlıkların) değerlerinin ve gider yazılan amortisman ve tükenme
paylarının Vergi Usul Kanununun hükümlerine uygun doğru bir şekilde hesaplanıp
hesaplanmadığı,
8-Kurumlar Vergisi Beyannamesinde yer alan indirim ve istisnaların
5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu ile ilgili diğer mevzuatlara uygun olup
olmadığı,
9-Dönem içerisinde elden çıkarılan Atik’lerin (Maddi ve
maddi olmayan duran varlıklar) ilişkin olarak elde edilen kar veya zararın
doğru bir şekilde Vergi Usul Kanununun hükümlerine uygun doğru bir şekilde
hesaplanıp hesaplanmadığı ve dönem kazancına intikal ettirilip ettirilmediği,
IV. SONUÇ
Sonuç
olarak, Vergi Denetim Kurulu kurulduğu günden
bu güne ciddi bir örgütlenme ve yapılanma içerisindedir. Bu kapsamda her yıl
yüzlerce yeni vergi inceleme elemanlarını bünyesine katmakta ve ciddi bir
eğitim sürecinden geçirmektedir. Maliye Bakanlığı bu eğitim süreci içerisinde yeni
göreve başlayan vergi inceleme elemanlarının saha tecrübesi kazanması amacıyla
sınırlı inceleme kapsamında usul incelemeleri yaptırmaktadır. Son dönemde
yapılan usul incelemelerinin kapsamının ise yukarıda yer verilen hususları
içererek ve vergi matrahını oluşturan
unsurları da kapsayacak şekilde genişletildiği görülmektedir. Bu nedenle usul
incelemesine tabi tutulan mükelleflerin bu hususlara da dikkat etmelerini
tavsiye ederiz…
Makalenin Sözü ;“En büyük
düşmanınız: kendi algınız, kendi cehaletiniz ve kendi egonuzdur.” N.Soseki
Hoşça
Kalın…
İsmail
TEKBAŞ
KAYNAKÇA
Makalemize
katkılarından dolayı Eski Vergi Müfettişi Vakkas
KUMLUCA’ya teşekkür ederiz…
Prof.
Dr. Selahattin TUNCER
Vergi İnceleme Ve Denetimi İle İlgili Dört Yönetmelik,
Caner
Bakır
Maliye Bürokrasisinde Örgütsel Değişim ve Vergi Denetim Kurulu Başkanlığının
Kurulması,
Vergi Denetim
Kurulu 2014 Yılı Faaliyet Raporu,
Vergi
Müfettişi Adem Bilgili
Vergi İncelemelerinde Kullanılan Yöntemler ve Vergi Denetimde Güncel
Gelişmeler,
Vergi
İncelemelerinde Uyulacak Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik, Vergi Denetim
Kurulu Yönetmeliği, Rapor Değerlendirme Komisyonlarının Oluşturulması ile
Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmeliği,Tarhiyat Öncesi Uzlaşma Yönetmelikleri,
Yorumlar
Yorum Gönder