GENEL KURUL’A HANGİ FİNANSAL TABLOLAR SUNULACAK?
Giriş
Daha önceki makalelerimizde uygulamada Vergi Usul Kanun’u ve Türk Ticaret Kanun’unun, sık sık karşı karşıya geldiğini ve meslek mensubunu iki yol ayrımında bıraktığını belirterek bu konuyu eleştirisel bir biçimde değerlendirmiştik.
1956 yılından beri yürürlükte olan, 6762 Sayılı Türk
Ticaret Kanunu, Dünya ve Türkiye ekonomisindeki değişimlere yetersiz kaldığı
için, uzun mesai ve emeklerin sonucunda 6102 sayılı Türk Ticaret Kanun’u
hazırlanarak 01 Temmuz 2012 tarihinde yürürlüğe girdi.
Ne
yazık ki 6102 sayılı Türk Ticaret Kanun’unun aslına sadık kalınmayarak,
yürürlüğe girmesine günler kala tartışma konusu olan bazı maddeler 6335 sayılı
kanun ile değiştirildi.
En önemli değişikliklerden biri de Türk Ticaret Kanun’unun
64. maddesinde yapıldı. Önceki hali ile
defter tutma ve kayıt işlemlerinin tamamı, Türkiye Muhasebe Standartlarına göre
yapılması zorunlu iken, 6335 sayılı
kanunun 8. maddesine istinaden 64. madde de değiştirilen 1. fıkra ve eklenen, 5. fıkra ile bu zorunluluk, 213 sayılı Vergi
Usul Kanunu’na bırakıldı.
Türkiye Muhasebe Standartlarına istinaden finansal
tablolarını hazırlayacaklar ise K.G.K’ nın, Türkiye Muhasebe Standartlarının
Uygulanmasına İlişkin B.07,6.KGK.0.01.00-050.01.04 - [01/7]
sayılı kararı ile belirlenmiştir. Ardından 2012/4213
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile de “Bağımsız Denetime Tabi” olacak şirketler açıklanmıştır.
14.03.2014
tarihinde resmi gazetede yayınlanan 2014/5873
sayılı Bakanlar Kurulu kararı ile de “Bağımsız Denetime Tabi” olacak
şirketlerin belirlenmesinde dikkate alınan şartlar yeniden belirlenmiştir.
Yukarıdaki kapsama dâhil olmayanlar
için de, kurumca bir belirleme yapılıncaya kadar yürürlükteki mevzuatın
uygulanmasının devamına karar verilmiştir.
Yürürlükteki
mevzuat ; Türk Ticaret Kanun’unun
64. maddesinin 5. fıkrasına istinaden “213
sayılı Vergi Usul Kanun’unun defter tutma ve kayıt zamanıyla ilgili hükümleri
ile aynı kanunun 175’ inci ve mükerrer 257’nci maddelerinde yer alan yetkiye
istinaden yapılan düzenlemelere uymak zorundadır.”
İlgili madde uyarınca Türkiye Muhasebe Standartlarına
tabi olmayan şirketler 213 Sayılı Vergi Usul Kanunu hükümlerini uygulayacaktır.
Türk Ticaret Kanunu’nun genetiğinde yapılan, bu
düzenlemeler, uygulama açısından karmaşıklığa yol açmıştır.
Bunun en bariz örneği; Yönetim kurulunun,
genel kurula hangi finansal tabloları sunacak olmalarıdır.
Yönetim Kurul’unun genel kurula Hangi Finansal
Tabloları sunacakları hakkında Türk Ticaret Kanun’unun ilgili maddeleri
aşağıdaki gibidir.
Genel Kurul
IV -
Bilgi alma ve inceleme hakkı
MADDE
437- (1) Finansal tablolar, konsolide
finansal tablolar, yönetim kurulunun yıllık faaliyet raporu, denetleme
raporları ve yönetim kurulunun kâr dağıtım önerisi, genel kurulun
toplantısından en az on beş gün önce şirketin merkez ve şubelerinde pay
sahiplerinin incelemesine hazır bulundurulur. Bunlardan finansal tablolar ve
konsolide tablolar bir yıl süre ile merkezde ve şubelerde pay sahiplerinin
bilgi edinmelerine açık tutulur. Her pay sahibi, gideri şirkete ait olmak üzere
gelir tablosuyla bilançonun bir suretini isteyebilir.
6102 sayılı Türk Ticaret Kanun’unun
genel kurulla ilgili bölümünün 437. maddesinde, yönetim kurulunun genel kurula
sunacağı finansal tabloları detaylı olarak belirtmemiş, sadece finansal tablolar
olarak adlandırmıştır.
Hâlbuki eski Türk Ticaret Kanun’unun
362. maddesinden detaylı olarak, genel kurula hangi finansal tabloların
sunulacağı açıklanmıştır.
6762
Sayılı T.T.K. Madde 362 : “Kar ve
zarar hesabı, bilanço, yıllık rapor ve safi kazancın nasıl dağıtılacağı
hususundaki teklifler, murakıplar tarafından verilecek raporla birlikte umumi
heyetin adi toplantısından en az on beş gün önce şirketin merkez ve şubelerinde
pay sahiplerinin emrine amade bulundurulur. “
Türk Ticaret Kanun’unun Anonim
Şirketlere ait finansal tablolar bölümünde ilgili 514. Madde ki açıklama ve
gerekçesi ise aşağıdaki gibidir.
Anonim Şirketin
Finansal Tabloları, Yedek Akçeler
Madde 514 : “Yönetim
kurulu, geçmiş hesap dönemine ait, Türkiye Muhasebe Standartlarında öngörülmüş
bulunan finansal tablolarını, eklerini ve yönetim kurulunun yıllık faaliyet
raporunu, bilanço gününü izleyen hesap döneminin ilk üç ayı içinde hazırlar ve
genel kurula sunar.”
GEREKÇE/Madde 514 -
Madde, anonim şirket yönetim kurulunun yıl sonu finansal tablolarını, eklerini
belirli süre içinde genel kurula sunma görevini hükme bağlamaktadır. Görev,
yönetim kurulunun tüm üyelerine yönelik bir kurul görevidir. Yönetim hakkının
devri bu görevin de devri sonucunu doğuramaz. Hüküm aynı zamanda yılsonu finansal tablolarının; bilânço ile gelir,
nakit akım ve öz sermaye tabloları ile ekleri olduğunu açıklığa kavuşturmuştur.
Türk Ticaret Kanununun 514. Maddesinde Anonim
şirketlerinin finansal tabloları olarak, (Aynı madde Limited Şirketleri içinde geçerlidir.
T.T.K.610) Türkiye Muhasebe Standartlarında öngörülmüş bulunan finansal
tabloları ve ekleri olduğunu belirtmiştir.
25.04.2013 tarihli Kamu Gözetimi Muhasebe ve Denetim
Standartları Kurumunun yayınlamış olduğu “Finansal
Tablo Örnekleri ve Kullanım Rehberi ”ne istinaden TMS’ye göre finansal
tablolar açıklanmıştır.
Sonuç
Daha önce de belirttiğimiz gibi,
Türk Ticaret Kanun’ unun genetiğinde yapılan,
son dakika düzenlemeler, uygulama
açısından sıkıntılara yol açmaktadır.
Bağımsız
Denetim kapsamında olan veya olmayan şirketler için yönetim kurulunun, genel kurula sunacağı finansal tablolar, Türk Ticaret Kanun’unda net bir şekilde
belirlenmemiştir. Daha doğrusu bağımsız denetim kapsamında olan şirketler için
İlgili kurum tarafından belirlenme yapılmış, ancak bağımsız
denetime tabi olmayan şirketler için Gümrük ve Ticaret Bakanlığı tarafından bir
düzenleme yapılmamıştır.
Bize göre;
Bağımsız
Denetime tabi olan şirketlerin yönetim kurulları genel kurula, Türk Ticaret Kanun’unun 514. maddesine
istinaden, Türkiye Muhasebe
Standartlarında belirtilmiş olan finansal tabloları ve eklerini sunacaklardır.
Bağımsız
Denetim dışında kalan şirketlerin yönetim kurulları ise Maliye Bakanlığının,
Tekdüzen ve Muhasebe Sistemi Uygulama Esasları çerçevesinde belirlediği
mali tabloları genel kurula sunacaklardır. Ancak Muhasebe Sistemi Uygulama Tebliğlerince
belirlenen mali tabloların hangilerinin sunulacağı ise net değildir.
Muhasebe
Sistemi Tebliğlerince Mali Tablolar,
Bilanço,
Gelir Tablosu, Satışların Maliyet Tablosu, Fon Akım Tabloları, Nakit Akım
Tablosu, Kar Dağıtım Tablosu, Öz Kaynaklar Değişim Tablosu.
Bu
tablolardan, bilanço ve gelir tablosu dipnotları ve ekleri ile birlikte temel
mali tabloları, diğerleri ise ek mali tabloları oluşturur.
Konuyla
ilgili Gümrük ve Ticaret Bakanlığı’nın bir düzenleme yapması uygulamadaki soru
işaretlerini kaldıracaktır.
Hoşça Kalın…
Gaziantep SMMM Odası
Meslek İçi Eğitim ve Mevzuat
Komisyonu Üyesi
SMMM
İsmail TEKBAŞ
Kaynakca:
-
Türk Ticaret
Kanunu
-
Vergi Usul
Kanunu
Yorumlar
Yorum Gönder