EKONOMİ BAKANLIĞI BU YANLIŞTAN DÖNMELİ!
Ekonomi
Bakanlığı, 2011 yılında Bakanlıklar bünyesinde gerçekleştirilen yeniden
yapılanma sürecinde Dış Ticaret Müsteşarlığının lağvedilmesi sonucunda
kurulmuştur. Kurulduğu tarihten itibaren ulusal ve uluslararası birçok alanda
vermiş olduğu teşvik ve hibe programları ile üretici, ihracatçı, girişimci,
orta ve küçük ölçekli firmaları desteklemektedir. Destek programlarını “İhracat Destekleri, Yatırım Destekleri ve
Hizmet Sektörü Destekleri” olarak üç ana başlıkta sıralanmış olup yine bu
başlıklar altında onlarca farklı destek kalemleri yer almaktadır.
Şüphesiz ki Ekonomi Bakanlığının ihracatçı
firmalarını desteklediği en önemli destek kalemlerinden bir tanesi “2009/5 Sayılı Yurt Dışında Gerçekleştirilen
Fuar Katılımlarının Desteklenmesine İlişkin Tebliğ” kapsamında yapılan yurt
dışı fuar katılım desteğidir. Tebliğin amacı; Türk firmalarının yurt dışı fuarlara
iştiraki ve sektörel nitelikteki uluslararası fuarlara bireysel katılımlarının sağlanması
ile Türk ihraç ürünlerinin tanıtılması ve pazarlanması suretiyle
desteklenmesidir. Hal böyle iken Ekonomi Bakanlığının 2015 yılı içerisinde
almış olduğu bir karar, uluslararası
alanda gerek milli ve gerekse bireysel fuarlara katılan birçok Türk firmasını
mağdur ederek zor durumda bırakmıştır. Şimdi Ekonomi Bakanlığının 2015 yılında
almış olduğu bu kararı ve kararın ihracatçı firmalara olumsuz etkilerini
değerlendirelim.
Bilindiği üzere Bakanlıkça her yıl
Türk ihracatı açısından önemli sayılan ve ilan edilen fuarlar “Prestijli
Fuar” olarak adlandırılmaktadır. Bakanlıkça karşılanan standart fuar
harcamalarının üst destek limiti 15.000,00 ABD Doları iken, prestijli fuarlarda
bu limit 50.000,00 ABD Dolar olarak belirlenmiştir. Prestijli fuardan
faydalanmak için tek şart 2009/5 sayılı Tebliğin 9. maddesinin 3. fıkrası
uyarınca “Katılımcının prestijli fuar
desteğinden yararlanabilmesi için, fuar sonrası destek başvurusunu yaparken
prestijli fuar desteğinden yararlanmayı talep etmesidir.”
Prestijli
fuarlardan faydalanma ve başvuru süreci ile ilgili, Ekonomi Bakanlığı 11/04/2013 tarih ve 2934 sayılı
talimatının 8. maddesinde “Fuarın bitiş tarihine müteakip 3 aylık
müracaat süresi ve eksik bilgi ve belgelerinin tamamlanmasını teminen,
İhracatçılar Birliği Genel Sekterliği tarafından tebligat yapılması halinde
verilen bir aylık ilave süre de dahil olmak üzere, katılımcı firmanın bu süre
zarfında yurt dışı fuar destek başvurusunu presjtili fuar katılımı olarak değiştirmesinde
herhangi bir sakınca bulunmadığı ve prestijli fuar desteğinden
yararlanabileceği” açıklamasını
yapmıştır. Bu tarihten itibaren yurt dışı fuarlara katılan firmalarda bu
talimat çerçevesinde prestijli fuar destek başvurularını gerçekleştirmişlerdir.
Buraya kadar hiçbir sorun yok iken Ekonomi Bakanlığının İhracatçılar
Birliklerine gönderdiği, 18/02/2015
tarih ve 20834 sayılı talimatında; “Sayıştay denetçilerinin İhracatçı
Birliklerinde yapmış olduğu denetimlerdeki tespitlerini dikkate alarak,
prestijli fuar başvurularının 2009/5 Sayılı Tebliğ hükümlerine göre, fuarlara iştirak eden firmalar tarafından fuar
sonrası ilk başvuru sırasında yararlanmayı talep etmeleri gerektiği, bu
tarihten sonra yapılan prestijli fuar değişikliği ve başvurularının kabul
edilmeyeceğini belirterek 11/04/2013 tarih ve 2934 sayılı talimatlarının
8.maddesinin yürürlükten kaldırıldığını ve bu madde çerçevesinde bahse konu
destekten yararlandırılan firmalara yapılan fazla ödemelerin de geri alınmasını
gerektiği bildirilmiştir.” Bakanlığın
bu talimatı sonrası İhracatçılar Birlikleri daha önceki, Bakanlık talimatı
çerçevesinde ihracatçı firmalarının yaptıkları prestijli fuar başvurularını geriye dönük olarak iptal ederek, prestijli fuar kapsamında
yapılan fazla ödemelerin iadesini istemektedir.
·
Konuyla ilgili 2009/5 Sayılı Tebliğ
hükümleri ne diyor!
Prestijli
fuardan faydalanma şartı
“2009/5 Sayılı Yurt Dışında Gerçekleştirilen Fuar
Katılımlarının Desteklenmesine İlişkin Tebliğ’in 9. maddesinin 3. fıkrası uyarınca
“Katılımcının prestijli fuar desteğinden
yararlanabilmesi için, fuar sonrası destek başvurusunu yaparken prestijli fuar
desteğinden yararlanmayı talep etmesi gerekmektedir.”
2009/5
kapsamında Müracaat Süreleri ve Başvuru Mercii
2009/5
Sayılı Tebliğ’in 13. maddesinin birinci fıkrası “Bu Tebliğ kapsamındaki desteklerle ilgili gerekli tüm bilgi ve
belgeler fuarın bitiş tarihini müteakip en geç üç ay içerisinde;
yurt dışı fuar organizasyonlarında katılımcı ve/veya organizatör tarafından,
Bakanlıkça gözlemci görevlendirilen bireysel katılımı desteklenen uluslararası
sektörel fuar katılımlarında ise katılımcı tarafından; Bakanlıkça (İhracat
Genel Müdürlüğü) belirlenen İhracatçı
Birlikleri Genel Sekreterliklerine intikal ettirilir. Fuarın bitiş tarihini
müteakip en geç üç ay içerisinde müracaatta bulunmak kaydıyla, eksik bilgi ve
belgelerin tamamlanmasını teminen ilave süre verilir. İlave sürenin ne kadar
olacağı Bakanlıkça (İhracat Genel Müdürlüğü) belirlenir.”
İlgili tebliğin “Müracaat süresi ve
Başvuru Mercii” başlıklı maddesinde de yer aldığı üzere bu tebliğ kapsamındaki desteklerle ilgili
gerekli tüm bilgi ve belgelerin Fuarın bitiş tarihini müteakip en
geç üç ay içerisinde ve İhracatçılar
Birliği Genel Sekterliği tarafından tebligat yapılması halinde verilen bir
aylık ilave süre de dahil olmak üzere, eksik bilgi ve belgelerin tamamlanabileceği
belirtilmiştir. Bizim kendi değerlendirmemize göre prestijli fuar
başvurularının da bu madde hükümleri içerisinde olduğudur.
Sonuç olarak, yurt dışı fuarlara katılan
firmalar Bakanlığının 11 Nisan 2013 tarihli talimatlarının 8. maddesi
kapsamında prestijli fuar destek başvurularını gerçekleştirmişlerdir. Daha sonra Bakanlık İhracatçı Birliklerine
gönderdiği 18 Şubat 2015 tarihli yeni bir talimat ile 11 Nisan 2013 tarihli
talimatının 8. Maddesini yürürlükten kaldırdığını ve bu talimat çerçevesinde
yapılan işlemlerin geriye dönük olarak prestijli fuar kapsamından
çıkartılmasını ve yine prestijli fuar kapsamında yapılan fazla ödemelerin iade
alınmasını talep etmiştir. Bu karar sonucunda gerek milli gerekse bireysel
fuarlara katılan firmalar mağdur olmuşlardır. Türkiye İhracatçılar Meclisinin,
2023 yılında 500 milyar dolarlık ihracat hedefi, 2015 yılının 9 aylık döneminde
%10 düşen ihracat rakamımız ve firmaların ekonomik sıkıntılar yaşadığı bir dönemde,
ihracatçı firmaların daha çok desteklenmesi gerekirken Ekonomi Bakanlığının
almış olduğu bu karar firmaları mağdur etmiştir. Gerek yukarıdaki açıkladığımız
ekonomik nedenler gerekse de genel bir hukuk ilkesi olan; “Kanunların geriye yürümezliği”
çevresinde Ekonomi Bakanlığının alacağı bir karar veya ilgili tebliğde yapacağı
bir düzenleme ile bu kararın geriye dönük değil de 2016 yılından itibaren
yapılan başvurularda geçerli olması ihracatçı firmalarının sıkıntılarını ve
mağduriyetini ortadan kaldıracağı düşüncesindeyiz…
Yorumlar
Yorum Gönder