VERGİ İNCELEMELERİNDE RANDIMAN ANALİZİ
I.GİRİŞ
Maliye Bakanlığının temel amacı adaletli bir vergi sistemi
oluşturarak, kişilerin gelir düzeylerine göre adil ve tarafsız şekilde vergi
toplamaktır. Bu adaletin sağlayıcısı ve denetleyicisi ise Maliye Bakanlığı bünyesinde
görev yapan vergi inceleme elemanlarıdır. Bu kapsamda görevlerini icra eden vergi inceleme
elemanları, 213 sayılı Vergi Usul Kanunu’
nun kendilerine sağladıkları inceleme yetkileri
ile donatılmışlardır.
Mesleğimizde önemli bir yeri olan vergi incelemeleri hakkında
ilerleyen günlerde bir yazı dizisi şeklinde, “646 Sayılı Kanun Hükmünde Kararname, Vergi Denetim Kurulunun kuruluş, görev
ve yetkileri, vergi incelemelerinde uyulacak usul ve esaslar, tarhiyat öncesi
uzlaşma ve Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler ve Yeminli Mali Müşavirlerin
vergi incelemesindeki sorumlulukları” gibi ve benzeri konularda çalışmalarımız
olacaktır.
Bu yazımızda, vergi inceleme sürecinde, firma bünyesinde fiili ve fiziki hiçbir inceleme yapılmadan
ve diğer denetim teknikleri kullanılmadan, sadece kapasite raporlarına
dayanarak yapılan randıman analizleri sonucunda ortaya çıkan vergi
tarhiyatlarını, bilimsel ilke ve kurallar ile ekonomik, teknik
ve ticari icaplar çerçevesinde değerlendirmeye çalışacağız.
II. VERGİ İNCELEMESİ
213
sayılı Vergi
Usul Kanunu’na göre, vergi incelemesinin amacı, ödenmesi
gereken vergilerin doğruluğunu araştırmak, tespit etmek ve sağlamaktır. İncelemeye yetkili olanlar tarafından
lüzum görüldüğü takdirde inceleme, işletmeye dahil iktisadi kıymetlerin fiili
envanterinin yapılmasına ve beyannamelerde gösterilmesi gereken unsurların tetkikine
de teşmil edilebilir.
213 sayılı Vergi Usul Kanuna göre vergi incelemesine,
Vergi Müfettişleri, Vergi Müfettiş Yardımcıları, ilin en büyük mal memuru veya
vergi dairesi müdürleri yetkilidir. Gelir İdaresi Başkanlığının merkez ve taşra
teşkilatında müdür kadrolarında görev yapanlar her hal ve takdirde vergi inceleme
yetkisini haizdir.
Mükellefler
vergi incelemesi yapanlardan hüviyet ibraz etmelerini isteyebilirler. Vergi
incelemesi yapanlar, yanlarında memuriyet sıfatlarını ve inceleme yetkisini
gösteren fotoğraflı resmi bir vesika bulundurmak ve gittikleri yerde işe
başlamadan evvel bu vesikayı ilgililere göstermek zorundadırlar.
III. RANDIMAN İNCELEMESİ
Randıman,
üretilen mamuller ile bu mamuller için kullanılan direkt madde, yardımcı madde
arasındaki matematiksel ilişki ve miktarsal denge olarak tanımlanabilir. Diğer
bir ifadeyle üretime sevk edilen belli miktar ve nitelikteki hammaddeden, belli
üretim tekniğiyle, belli miktarda mamul üretilebilmesidir.
Türk vergi kanunlarında randıman incelemesi doğrudan
düzenlenmemiştir. Vergi Usul Kanunun 3.Maddesinde yer alan “İktisadi, ticari ve teknik icaplara uymayan veya olayın özelliğine
göre normal ve mutad olmayan bir durumun iddia olunması halinde ispat külfeti
bunu iddia eden tarafa aittir.” hükmü vergi incelemelerinde ve randıman
analizlerinde hukuki dayanak olarak kullanılmaktadır.
Sadece mal ve hizmet üretimi yapılan işletmelerde
randıman analizi yapılmakta olup, randıman incelemesinin temel amacı,
işletmenin üretime ilişkin verilerinden yola çıkarak vergi matrahının gerçeği
yansıtıp yansıtmadığını tespit etmektir. Randıman analizi sonucunda vergi inceleme elemanları işletmenin
üretim miktarının ve hâsılatının olması gerekenden daha düşük veya yüksek
olduğu iddialarında bulunmaktadır.
Tabi buradaki en önemli soru vergi inceleme
elemanlarının randıman incelemesinde kullandıkları araç, yöntem ve
dayanaklarının neler olduğudur. Genel olarak randıman incelemelerinde araç olarak, defter ve
belgeler, kapasite raporu, meslek odaları ve bilimsel kurumlar tarafından
yayınlanmış rapor, dergi ve makaleler ve enerji sarfiyatı gibi birçok bilgi ve belge
kullanılmaktadır.
IV. KAPASİTE RAPORU
Kapasite raporu, bir firmanın mevcut makine
parkı ve işgücüyle bir yıl zarfında kaç birimlik üretim yapılabileceğinin belli
kriterlerden hareket edilerek tahmini ve teorik olarak belirlenmesi sonucu
düzenlenen belgedir. Aynı zamanda kapasite raporu bir yıl zarfında üretilebilecek
ürün miktarı için gerekli olan hammadde ihtiyacını tahmini olarak yansıtan teorik
bir rapordur. Kapasite raporunun amacı, ilgili firmanın üretim miktarı,
personel durumu, sermaye yapısı, kullanılacak enerji miktarı, kullanılacak hammadde ve yardımcı maddeler hakkında
üçüncü kişilere öngörü oluşturmaktır. Bilimsel olarak bu belge, doğrudan ilgili
firmanın gerçek ve fiili üretimi hakkında kesin değerler vermemekte olup,
sadece üçüncü kişilerin o firmanın üretimi hakkında genel, tahmini ve teorik
bilgiler edinmesini amaçlamıştır.
Açıklamalarımız
neticesinde kapasite raporu teorik bir belge olup, üçüncü kişilere o firmanın
bir yıl zarfında üretilebilecek ürün miktarı için gerekli olan hammadde
ihtiyacını ve benzeri konularda öngörü oluşturmayı amaçlamaktadır.
V. RADIMAN İNCELEMERİNDE
KAPASİTE RAPORUNUN ETKİSİ
Randıman
incelemelerinde kullanılan araçlarından biri de kapasite raporlarıdır. Vergi inceleme elemanları
kapasite raporu kullanılarak yaptıkları incelemeler sırasında kapasite raporunda yer alan bilgilerden
faydalanmaktadır. Ancak yukarıda kapasite raporu hakkında yapmış olduğumuz
açıklamalar çerçevesinde, fiili üretim sürecinin normal akışı içerisinde firmanın
üretim miktarını, kalitesini, fire oranlarını, hammadde ve yardımcı madde
miktarlarını etkileyen onlarca iç ve dış
faktör yer almaktadır. Örneğin; İşçi hataları, hammadde kalitesi, elektrik
kesintisi, makine arızaları, çevre koşulları, alt yapı, iklim şartları gibi
faktörler üretim miktarını, kalitesini, fire oranlarını, hammadde ve yardımcı
madde miktarlarını doğrudan ve dolaylı olarak etkilemektedir. Hâlbuki kapasite
raporları sekiz saatlik çalışma esasına göre bir üretim sürecinde üretimi etkileyen tüm faktör
ve öngörüleri devre dışı bırakarak hesaplama yapılmış iyimser ve kısıtlı bir
rapordur.
Kapasite raporu için yapmış olduğumuz
açıklamalar, kapasite raporunun bilimsel ilkeleridir. Randıman analizlerinde kapasite
raporunun bu ilke ve kuralları dikkate alınmalıdır. Aksi halde salt kapasite
raporuna göre yapılan bir randıman analizi bilimsel ilke ve kurallar ile
ekonomik, teknik ve ticari icaplara uymayacak olup; fiili ve gerçek verilerden
uzak, hatalı tespitlere yol açabilecektir.
VI.
SONUÇ
Yapmış olduğumuz açıklamalar çerçevesinde kapasite
raporlarında yer alan bilgiler, randıman analizi hesaplamasında yeterli
verileri ihtiva etmemektedir. Firma
bünyesinde fiili ve fiziki hiçbir inceleme yapılmadan ve diğer denetim
teknikleri kullanılmadan, sadece kapasite raporlarına dayanarak yapılan randıman
analizleri bilimsel ilke ve kurallar ile ekonomik, teknik ve ticari icaplara
uymamakta olup analiz sonucu yapılan resen tarhiyatlar yargıdan tekrar dönmekle
birlikte, yargı organlarına gereksiz bir
iş yükü yüklenmektedir.
Araştırmalarımız neticesinde aşağıdaki öneriler
dikkate alındığında vergi incelemeleri sırasında uygulanan randıman analizinin bilimsel
ilke ve kurallar ile ekonomik, teknik ve ticari icaplara uyan daha gerçekçi
sonuçlar vereceğini düşünüyoruz.
1- Randıman farklarının nedenleri araştırılırken
mükelleften izahat istenmesi ve kapasite raporları yanında diğer denetim
teknikleri ile denetim anındaki stokların bil-fiil sayılması, hammadde
tedarikçilerine ve alıcılarına karşıt inceleme yapılması, işletme sahiplerinin
ve yakınlarının banka hesaplarının incelenmesi vb. yollarla, bu şüpheleri
kanıtlayıcı bilgiler edinilmelidir.
2-
Randıman analizi
incelemelerinde, muhasebe ve vergi eğitimleri yoğunlukta olan fakültelerden mezun
olan vergi müfettişleri ile mühendislik fakültelerinden mezun olan vergi
müfettişleri ekip halinde çalışabilir.
3- Fire ve sarfiyat oranları için sadece kapasite
raporuna bağımlı kalınmayarak işletmelerin bağlı bulundukları Ticaret ve Sanayi
odaları, üniversitelerin ilgili bölümleri, meslek odaları, konuyla ilgili
bakanlıklar ve bunların ilgili müdürlükleri gibi kurumların çalışmalarından
faydalanılmalıdır.
4- Randıman incelemesine konu olan üretim süreci ve
üretilen mamul hakkında bilgi edinme amacıyla işletmelerde deneme üretimi ve
fiili tespitler yapılmalıdır.
5- Kapasite raporları hazırlanırken, tüm üretim
aşamaları, fire oranları, hammadde ve
yardımcı malzeme kullanım oranları ve üretimi etkileyen tüm faktörler detaylı bir
şekilde açıklanır ise randıman analizlerinde daha etkin olacağı
düşüncesindeyiz.
6- Maliye Bakanlığı’nın mevcut Katma Değer Vergisi
Kanunu’ndaki yetkisini kullanması önerilebilir. Bakanlığın, 3065 Sayılı Katma
Değer Vergisi Kanunu’nun “Asgari Randıman
Oranları ve Birim Satış Bedelleri” başlıklı 56’ ncı maddesinde ki yetkisini
kullanarak fire ve kullanım oranlarını daha gerçekçi ve bağlayıcı tespit
edebilecek ihtisas komisyonlarını kurabilir.
Defter ve belge beyanlarının,
gerçeği yansıtmadığını ispat etmek vergi inceleme elemanlarına
düşmektedir. Gerçekliği ispat edilmemiş ve
hukuki, bilimsel ilke ve kurallar ile ekonomik, teknik ve ticari icaplara
uymayan sadece kapasite raporunda yer alan bilgilere ve salt varsayımlara
dayanarak yapılan vergi incelemelerinin hakkaniyetli ve adil olduğundan bahsetmek mümkün değildir.
Makalenin Sözü ;
''Eğer işiniz başka hiçbir şeye zaman
bırakmayacak kadar yoğunsa yanlış giden bir şeyler var demektir; sizinle ya da
işinizle ilgili.'' William J. H.
Boetcker
Hoşça Kalın…
S.M.M.M. İsmail TEKBAŞ
KAYNAKÇA
Prof.
Dr. Ersan ÖZ Bir Vergi İncelemesi Yönetimi: Randıman
Analizi
Ve Vergi Gayretine Muhtemel Katkıların Tartışılması,
Dr.
Özgür Biyan Türk Vergi
Hukukunda Randıman İncelemesi ve Fire Uygulaması
Erdem Yeminli Mali Müşavirlik Sirküleri (E.Vergi
Müfettişi Vakkas Kumluca)
213 sayılı Vergi Usul Kanunu
Ekim-2001 Yaklaşım Dergisi 106 numaralı sayı
Dnş. 4. D., T:09.03.1984, E:1983/1267, K:1984/997
sayılı karar, Özbalcı, s.241; Dnş 4. D., T:22.01.1992 tarih ve E:1989/912,
K:1992/162 sayılı kararı; Kızılot, a.g.e., s.1833.
Dnş. 4. D., T:25.2.1997, E:1996/630, K:1997/635
sayılı kararı, Yaklaşım, Sayı:56, Ağustos 1997, s.112. Dn. 9. D.’nin 25.05.1993
tarih ve E: 1992/4156, K: 1993/2370 sayılı Kararı; KIZILOT, a.g.e., s. 1816
Yorumlar
Yorum Gönder