e-Dönüşüm Harcamaları Bakanlıklar Tarafından Destek Kapsamına Alınmalı
Bir
önceki “E-fatura ve E-Defter Zorunluluğu Ertelenmeli!” başlıklı
yazımızda 20 bin kişi olan e-fatura ve e-deftere
geçen mükellef sayısının, “454 sıra numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği” hükümleri kapsamında 01 Ocak 2016 tarihi itibariyle 50 bin kişiye
ulaşacağını ve kullanıcı sayısındaki bu ciddi artış karşısında, e-fatura ve
e-defter sistemine geçme zorunluluğu olan mükellefler ile bu süreci yönetecek
ve uygulayacak olan bilişim firmaları, mali müşavirler ve kamu kurum ve
kuruluşlarının e-fatura ve e-defter sistemine ne kadar hazır olduklarını
değerlendirmiştik.
Yazımızda
e-fatura ve e-defter
zorunluğunun “ertelenmesi”
veya “ihtiyari” olması gerektiğini
talep ederek, bu talebimizin gerekçelerini başlıklar halinde sıralamıştık. Gerekçelerimizden
biri de, e-fatura ve e-defter sistemine
geçme zorunluluğu olan on milyon ciro kapsamındaki KOBİ’lerde e-fatura ve e-defter uygulaması
için kalifiyeli eleman ve altyapı eksikliğinin bulunduğunu ve söz konusu bu
hususların giderilmesinin KOBİ’ler için ciddi bir maliyet olduğunu belirtmiştik. Bu yazımızda ise e-fatura
ve e-defter sistemi için gerek eleman
istihdamı gerekse de bilişim harcamaları kapsamında yapılan altyapı yatırımlarının
ayrı bir başlık altında Ekonomi Bakanlığı veya Bilim, Sanayi ve Teknoloji
Bakanlığı destekleri kapsamına alınarak, harcamaların belli bir kısmının bu
Bakanlıklar tarafından karşılanması gerektiği konusunu değerlendireceğiz.
E-Fatura, e-Defter, e-Arşiv,
e-Bilet, e-İmza, KEP, e-Tebligat, e-Mutabakat derken bir e-dönüşüm süreci
içerisine girmiş bulunmaktayız. Sonuç itibariyle bu uygulamalar zaman
içerisinde her ne kadar kayıt dışılığı önleyen, iş verimliliğini arttıran, maliyet ve zaman yönetimini kolaylaştıran
uygulamalar olsa da bu sistemlere geçilebilmesi için firmaların bir altyapı yatırımı
yapmaları gerekmektedir. Özellikle e-fatura ve e-defter zorunluluğu kapsamında
olan KOBİ’ler ile kuşkusuz bu süreçte en çok iş yükü ve sorumluluk düşen Mali
Müşavirler tarafından, e-dönüşüm kapsamında yapılacak olan harcamalar ciddi bir
maliyet oluşturmaktadır.
Aşağıda e-fatura ve e-defter kullanım ve geçiş yöntemlerine
göre kullanıcıların ne kadar bir maliyete katlanması gerektiğini belirlemeye
çalıştık…
·
E-Fatura Yararlanma Yöntemleri ve Maliyetleri
a)
Özel
Entegrasyon Yöntemi
Faturalama
ihtiyaçları farklılık gösteren veya çok sayıda fatura düzenleyen mükellefler,
kendilerine ait bilgi işlem altyapısının yetersiz olması halinde teknik
yeterliliğe sahip bir özel entegratörün bilgi işlem sistemi vasıtasıyla
elektronik fatura alıp gönderebilme imkânı sağlanmıştır. Gelir İdaresi Başkanlığından özel entegrasyon izni almış
mükelleflerin bilgi işlem sistemleri kullanarak da e-fatura uygulamasından
yararlanabilirsiniz. Bu sistemi kullanmanız durumunda ek donanım ve yazılım
almanıza gerek yoktur. Tabi entegratör firma bu hizmet karşılığında sizden kurulum
ve kullanım ücreti almaktadır. Ücretler
entegratör firmaya göre değişmek suretiyle genel olarak fatura adedine göre 0,20-0,60
TL arasında değişmektedir. Yine bazı entegratör firmalar saklama ücreti,
entegrasyon ücreti ve eğitim bedeli olarak 2.000,00 TL-5.000,00 TL arasında
ücret talep etmektedirler. Tabi unutmadan birde mali mühür için harici olarak
ücret ödemeniz gerekiyor.
b)
Entegrasyon Yöntemi
Bilgi
İşlem Sisteminin Entegrasyonu Yöntemi, kendilerine ait bilgi işlem sistemini
Başkanlığın sistemine entegre ederek 7/24 kesintisiz bağlantı sağlayabilecek
mükelleflerin kullanabilmeleri amacıyla geliştirilmiştir. Hiçbir aracı olmadan
kendi muhasebe sisteminizi maliye ile entegre ediyorsunuz. Bu uygulamayı fatura
adedi yüksek olan firmalar tercih etmektedir. Bu sistem için yazılım ve donanım
olmak üzere e-fatura oluşturmaya uyumlu altyapı yatırımı yapmak zorundasınız ve genellikle e-fatura ve e-defter yazılım
sistemleri birlikte bir paket halinde satılmakta olup, firma sayısı, paket program veya erp yazılım gibi seçeneklere
göre maliyetleri
5.000,00 TL ile 150.000,00 TL arasında değişmektedir. Yine mali mühür
için harici olarak ücret ödemeniz gerekmektedir.
c)
E-Fatura Portal Yöntemi
E-Fatura
Portal Yöntemi Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından "www.efatura.gov.tr" internet adresinden
ücretsiz olarak sunulan bir e-fatura uygulaması hizmetidir. E-fatura uygulamasını
entegrasyon yolu ile kullanma konusunda yeterli altyapıya sahip olmayan
kullanıcıların uygulamadan yararlanabilmelerini sağlamak amacıyla geliştirilen
e-fatura portalı, e-fatura uygulamasına ait temel fonksiyonları bünyesinde
barındıran bir web uygulamasıdır. Burada dikkat edilmesi gereken en önemli konu
e-fatura portalı üzerinden aylık en fazla 500 adet fatura düzenleyebilirsiniz. Ayrıca
6 aydan önce gönderilen ve gelen fatura ve yanıtlar portalden
silinmektedir. Yine bu faturaların Vergi Usul Kanunu ve Türk Ticaret Kanunu uyarınca
saklanma sorumluluğu tamamen size aittir. Bu uygulamayı tercih etmeniz
halinde sadece mali mühür için ücret ödeyeceksiniz.
· E-Deftere Geçiş ve Kullanım Maliyeti
Firmalar
e-defter sistemine geçmek için “1 Sıra No.lu Elektronik Defter Genel
Tebliği”
hükümleri kapsamında Gelir İdaresi Başkanlığından uyumluluk onayı alan
yazılımları¹ satın alarak muhasebe sistemlerini (e-Defter Uygulama Kılavuzu²
dikkate alarak ) e-defter
oluşturmaya hazır hale getirmeleri gerekmektedir.
Firmalar e-defter
oluşturmaya uyumlu bir yazılım satın alarak, arşivleme ve gönderim işlemlerini
kendileri yapacağı gibi özel entagratör firmalardan bu işlemler için hizmet de
satın alabilirler. Her halükarda e-deftere geçmek zorunda olan firmalar e-defter
sistemine uyum için altyapı yatırımı yapmak zorundadırlar. Genellikle e-fatura
ve e-defter yazılım sistemleri birlikte bir paket halinde sunulmakta olup,
firma sayısı, paket program veya erp yazılım gibi seçeneklere göre maliyetleri 5.000,00
TL ile 150.000,00 TL arasında değişmektedir. Eğer arşivleme ve gönderim
işlemleri için özel entagratör firma ile anlaşır iseniz harici olarak bu
işlemler karşılığında ücret ödemeniz gerekmektedir. Entagratör firmalar e-defterin
arşivlenmesi ve gönderimi gibi hizmetleri için her e-defter sayfası başına 0,50-1,50
TL arasında ücret talep etmektedirler.
Ülke
olarak bir e-dönüş içerisine girmiş bulunmaktayız. Bizce bunun en önemli ayağı
e-fatura ve e-defter uygulamalarıdır.
E-fatura
ve e-defter uygulamaları kayıt dışılığın önlenmesi, eleman, zaman, kâğıt ve
kargo gibi maliyetlerden tasarruf sağlayarak, ülke ekonomisine ve firmalara
sunmuş olduğu avantajlar tartışmasızdır. Ancak burada iki önemli hususa dikkat
edilmesi gerektiğini düşünüyoruz.
Birincisi sadece e-fatura ve e-defter sistemine
geçmek için değil, e-fatura ve e-defterin amacına yönelik, planlı ve doğru bir strateji izlenerek başarı
odaklı bir geçiş süreci uygulanmalıdır. Eğer geçiş sürecinde kullanıcıların ve
uygulayıcıların talep ve istekleri dikkate alınmadan, plansız ve yanlış bir
strateji uygulanır ise zorunluluk kapsamında olan firma sayısının fazlalığı
düşünüldüğünde, firmalara avantajdan daha çok gereksiz maliyetlere (Bilişim firmalarının zorunluluğu ticari
fırsata çevirmesi…) ve sistem karmaşıklığına yol açacağını düşünmekteyiz.
İkinci husus ise bu gibi projeler için gerek
kalifiyeli eleman gerekse de bilişim sistemleri anlamında bir altyapı yatırımı
yapılması gerekiyor. Bu altyapı
yatırımları özellikle KOBİ’ler ve Mali Müşavirlik ofisleri için ciddi bir maliyettir.
KOBİ’ler ve Mali Müşavirlik ofislerinin e-fatura ve e-defter için katlanacağı maliyetleri
karşılayabilmesi, e-fatura ve
e-defterinin başarısı için önemli bir konudur.
Sonuç olarak, e-fatura ve e-defter sistemi için
gerek eleman istihdamı gerekse de bilişim harcamaları kapsamında KOBİ’ler
ve Mali Müşavirlik ofisleri tarafından yapılan altyapı yatırımlarının
ayrı bir başlık altında Ekonomi Bakanlığı veya Bilim, Sanayi ve Teknoloji
Bakanlığı destekleri kapsamına alınarak, harcamaların belli bir kısmının bu
Bakanlıklar tarafından karşılanması gerektiğini düşünüyoruz.
Makalenin
Sözü : "Nefret kötü davranışlarla kazanıldığı kadar iyi davranışlarla da kazanılır."
Hükümdar/Machiavelli
Hoşça
Kalın…
İsmail
TEKBAŞ
Eğer sizde
“e-deftere ve e-faturaya hazır değilim, geçiş maliyetleri çok yüksek, bu
uygulama için ortam henüz uygun değil” diyorsanız.
Gaziantep
S.M.M.M. Odası Mevzuat Komisyonu tarafından düzenlenen,
“Bu Sefer Kervan Yolda Düzülmemeli E-Defter
ve E-Fatura Zorunluluğu Ertelenmeli” kampanyasına destek veriniz...
Dipnotlar
1. Belirtilen yazılım uyumluluk
onayı, ticari amaçlı özel ya da paket program şeklinde olan yazılımlar için
olduğu gibi, ticari amaç taşımaksızın mükellefin kendi kullanımı için
geliştirdiği (inhouse) yazılımlar için de geçerlidir.
2. Hazırlanan bu doküman ile
e-Defter uygulamasına kayıtlı olan kullanıcılar ve uyumlu yazılım firmaları
için dikkat edilmesi gereken hususların açıklanması amaçlanmıştır.
Yorumlar
Yorum Gönder