E-Fatura ve E-Defter Zorunluluğu Ertelenmeli!
Bilindiği üzere 20 Haziran 2015 tarihli ve 29392 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 454 sıra numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile 421 sıra numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği kapsamında elektronik defter tutma ve elektronik fatura uygulamasına dâhil olma zorunluluğu getirilen mükelleflerin kapsamı genişletilerek, akaryakıt ve madeni yağ lisansına sahip olanlar ile faaliyet konusuna bakılmaksızın 2014 brüt satış hasılatı 10 milyon TL ve üzeri olan mükelleflere 01 Ocak 2016 tarihinden itibaren, e-defter ve e-fatura sistemine geçme zorunluluğu getirilmiştir.
Daha önce Maliye Bakanı Mehmet Şimşek’in yapmış olduğu açıklamalar çevresinde, 2015 yılı başı itibariyle 20 bine ulaşan e-fatura ve e-defter kullanıcı sayısının, 454 sıra numaralı V.U.K.’nu Genel Tebliği ile birlikte 01 Ocak 2016 tarihi itibariyle 50 bin kişiye ulaşacağı tahmin edilmektedir.
Peki, bu kullanıcı sayısındaki ciddi artış karşısında, e-fatura ve e-defter sistemine geçme zorunluluğu olan mükellefler ile bu süreci yönetecek ve uygulayacak olan bilişim firmaları, mali müşavirler, kamu kurum ve kuruluşları e-fatura ve e-deftere ne kadar hazır?
Bu yazımızda özellikle halen uygulama ve kullanımda birçok soru işaretlerini barındıran e-fatura ve e-defterin 454 sıra numaralı V.U.K.’nu Genel Tebliği ile birlikte kullanıcı sayısındaki ciddi artışlarında göz önüne alınarak, başvuru yığılmalarını ve uygulama aşamasında yaşanacak sıkıntıları önlemek amacıyla, geçme zorunluluğu yerine “erteleme” veya “ihtiyari” olma seçeneklerinin aşağıdaki gerekçelerimiz çerçevesinde değerlendirilmesi gerektiğini düşünüyoruz.
E-Fatura ve E- Defter Erteleme Talebimizin Gerekçeleri:
1- 454 sıra numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği hükümleri kapsamında 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanununun 11 inci maddesi kapsamındaki mal ihracı ve yolcu beraberi eşya ihracı kapsamında fatura düzenleyecek olanlar, bahsi geçen faturalarını da 01 Ocak 2016tarihinden itibaren e-fatura olarak düzenleyeceklerdir. Ancak kısa bir süre kalmasına rağmen söz konusu faturaların e-fatura olarak düzenlenmesi ve gönderilmesine ilişkin usul ve esaslar ile uygulamadan yararlanma yöntemlerine ait "e-Fatura Uygulaması Gümrük İşlemleri Kılavuzu” halen yayımlanmamıştır.
2- Halen birçok kamu kurumu ve kuruluşunun mevzuatına e-fatura ve e-deftere ait tanım ve uygulama hususları girmemiştir. Örneğin; e-fatura sistemi 397 sıra numaralı V.U.K Tebliği ile 5 Mart 2010 tarihinden itibaren uygulamaya geçmiş olmasına rağmen, Ekonomi Bakanlığı "2009/5 sayılı Yurt Dışında Gerçekleştirilen Fuar Katılımlarının Desteklenmesine İlişkin Tebliğin Uygulama Usul ve Esaslarında” e-fatura tanımları ile ilgili düzenlemeyi ancak 22 Haziran 2015 tarihinde gerçekleştirmiştir.
3- Vergi İncelemelerinin yoğun bir şekilde yapıldığı şu günlerde Vergi Denetim Kurulu vergi incelemeleri aşamasın da e-fatura ve e-defter ilgili uygulama usul ve esaslarının nasıl olacağı hakkında bir açıklama yapmamıştır. Gerek Mali Müşavirler (Y.M.M. ve S.M.M.M.) gerekse de vergi inceleme elemanları bu konuda net bir bilgiye sahip değillerdir.
4- Yine özellikle ticari davalar olmak üzere hukuki işlemler sürecinde e-defter ve e-fatura uygulamalarının nasıl olacağı hakkında uygulayıcıların kafalarında soru işaretleri bulunmaktadır.
5- E-fatura ve e-defter uygulamasında şüphesiz ki en çok iş yükü Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlere düşmektedir. Ne yazık ki çoğu muhasebe ofislerinde kullanılan muhasebe sistemleri ve uygulamaları e-fatura ve e-defter sistemi geçişine hazır ve uygun değildir.
6- 2013 yılında e-fatura sistemine geçme zorunluluğu olan mükelleflerin % 80’ni son başvuru gününe 25 gün kalmasına rağmen başvuru yapmamıştı. 2013 yılında bu yana e-fatura ve e-deftere geçen mükellef sayısı 20 bin kişi olup bu rakamın 01 Ocak 2016 tarihinde ise 50 bin kişiye ulaşacağı düşünülmektedir. E-fatura ve e-defter sistemine geçecek sayının bu kadar yüksek olması nedeniyle başvuru süresinin son günlerinde ciddi bir yığılma olacağı düşünülmektedir.
7- On milyon ciro kapsamındaki KOBİ’lerde e-fatura ve e-defter kullanımı ve uygulaması için kalifiyeli eleman ve altyapı eksikliği bulunmakta olup, söz konusu bu hususların giderilmesi KOBİ’ler için ciddi bir maliyet oluşturmaktadır.
8- Firmalar 01 Ocak 2016 tarihine kadar sadece “e-fatura ve e-defterin” değil “e-tebligat ve yeni nesil yazarkasa” gibi uygulamalarında başvuru ve geçiş işlemlerini tamamlamaları gerekmektedir. Bu işlemlerin yıl sonunda başvuru yoğunluğu ile yığılmaları daha da arttıracağı düşüncesindeyiz.
9- E-fatura ve e-defter sistemine geçiş süresine iki aydan kısa bir süre kalmasına rağmen firmalar halen gerek kullanıcı eğitimleri gerekse de bilgi sistemleri konusunda gerekli yatırımları yapmamıştır. Temel nedeni maliyet unsurudur. Bilişim firmalarının e-fatura ve e-defter sistemlerine geçiş zorunluluğunu ticari fırsata çevirme düşüncesi, firmaları gereksiz ve lüzumsuz maliyetlere katlanmak zorunda bırakabilir.
Sonuç olarak, e-fatura ve e-defter uygulamasının temel amacı bu süreçlerin elektronik ortamda yapılarak kayıt dışının önlenmesi ve eleman, zaman, kâğıt ve kargo gibi maliyetlerden tasarruf etmektir. Bu çerçevede e-fatura ve e-defter sisteminin sunmuş olduğu avantajlar tartışmasızdır. Ancak yukarıda saymış olduğumuz erteleme talebimize ait gerekçeler ile yıl sonunda sisteme geçme zorunluluğu olan firma sayısının fazlalığı düşünüldüğünde, firmalara avantajdan daha çok gereksiz maliyetlere ve sistem karmaşıklığına yol açacağını düşünmekteyiz. Bu nedenle yaşanacak bu olumsuzlukların ve başvuru yığılmalarının önlenmesi amacıyla e-defter ve e-fatura zorunluluğunun“ertelenmesi” veya “ihtiyari” olması gerektiğini düşünüyoruz. Bu kapsamda Gaziantep Serbest Muhasebeci ve Mali Müşavirler Odası Mevzuat Komisyonu olarak gerekçelerimiz ile birlikte bu talebimizi Maliye Bakanlığı, TÜRMOB ve TOBB ileterek konunun takipçisi olacağız…
Daha önce Maliye Bakanı Mehmet Şimşek’in yapmış olduğu açıklamalar çevresinde, 2015 yılı başı itibariyle 20 bine ulaşan e-fatura ve e-defter kullanıcı sayısının, 454 sıra numaralı V.U.K.’nu Genel Tebliği ile birlikte 01 Ocak 2016 tarihi itibariyle 50 bin kişiye ulaşacağı tahmin edilmektedir.
Peki, bu kullanıcı sayısındaki ciddi artış karşısında, e-fatura ve e-defter sistemine geçme zorunluluğu olan mükellefler ile bu süreci yönetecek ve uygulayacak olan bilişim firmaları, mali müşavirler, kamu kurum ve kuruluşları e-fatura ve e-deftere ne kadar hazır?
Bu yazımızda özellikle halen uygulama ve kullanımda birçok soru işaretlerini barındıran e-fatura ve e-defterin 454 sıra numaralı V.U.K.’nu Genel Tebliği ile birlikte kullanıcı sayısındaki ciddi artışlarında göz önüne alınarak, başvuru yığılmalarını ve uygulama aşamasında yaşanacak sıkıntıları önlemek amacıyla, geçme zorunluluğu yerine “erteleme” veya “ihtiyari” olma seçeneklerinin aşağıdaki gerekçelerimiz çerçevesinde değerlendirilmesi gerektiğini düşünüyoruz.
E-Fatura ve E- Defter Erteleme Talebimizin Gerekçeleri:
1- 454 sıra numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği hükümleri kapsamında 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanununun 11 inci maddesi kapsamındaki mal ihracı ve yolcu beraberi eşya ihracı kapsamında fatura düzenleyecek olanlar, bahsi geçen faturalarını da 01 Ocak 2016tarihinden itibaren e-fatura olarak düzenleyeceklerdir. Ancak kısa bir süre kalmasına rağmen söz konusu faturaların e-fatura olarak düzenlenmesi ve gönderilmesine ilişkin usul ve esaslar ile uygulamadan yararlanma yöntemlerine ait "e-Fatura Uygulaması Gümrük İşlemleri Kılavuzu” halen yayımlanmamıştır.
2- Halen birçok kamu kurumu ve kuruluşunun mevzuatına e-fatura ve e-deftere ait tanım ve uygulama hususları girmemiştir. Örneğin; e-fatura sistemi 397 sıra numaralı V.U.K Tebliği ile 5 Mart 2010 tarihinden itibaren uygulamaya geçmiş olmasına rağmen, Ekonomi Bakanlığı "2009/5 sayılı Yurt Dışında Gerçekleştirilen Fuar Katılımlarının Desteklenmesine İlişkin Tebliğin Uygulama Usul ve Esaslarında” e-fatura tanımları ile ilgili düzenlemeyi ancak 22 Haziran 2015 tarihinde gerçekleştirmiştir.
3- Vergi İncelemelerinin yoğun bir şekilde yapıldığı şu günlerde Vergi Denetim Kurulu vergi incelemeleri aşamasın da e-fatura ve e-defter ilgili uygulama usul ve esaslarının nasıl olacağı hakkında bir açıklama yapmamıştır. Gerek Mali Müşavirler (Y.M.M. ve S.M.M.M.) gerekse de vergi inceleme elemanları bu konuda net bir bilgiye sahip değillerdir.
4- Yine özellikle ticari davalar olmak üzere hukuki işlemler sürecinde e-defter ve e-fatura uygulamalarının nasıl olacağı hakkında uygulayıcıların kafalarında soru işaretleri bulunmaktadır.
5- E-fatura ve e-defter uygulamasında şüphesiz ki en çok iş yükü Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlere düşmektedir. Ne yazık ki çoğu muhasebe ofislerinde kullanılan muhasebe sistemleri ve uygulamaları e-fatura ve e-defter sistemi geçişine hazır ve uygun değildir.
6- 2013 yılında e-fatura sistemine geçme zorunluluğu olan mükelleflerin % 80’ni son başvuru gününe 25 gün kalmasına rağmen başvuru yapmamıştı. 2013 yılında bu yana e-fatura ve e-deftere geçen mükellef sayısı 20 bin kişi olup bu rakamın 01 Ocak 2016 tarihinde ise 50 bin kişiye ulaşacağı düşünülmektedir. E-fatura ve e-defter sistemine geçecek sayının bu kadar yüksek olması nedeniyle başvuru süresinin son günlerinde ciddi bir yığılma olacağı düşünülmektedir.
7- On milyon ciro kapsamındaki KOBİ’lerde e-fatura ve e-defter kullanımı ve uygulaması için kalifiyeli eleman ve altyapı eksikliği bulunmakta olup, söz konusu bu hususların giderilmesi KOBİ’ler için ciddi bir maliyet oluşturmaktadır.
8- Firmalar 01 Ocak 2016 tarihine kadar sadece “e-fatura ve e-defterin” değil “e-tebligat ve yeni nesil yazarkasa” gibi uygulamalarında başvuru ve geçiş işlemlerini tamamlamaları gerekmektedir. Bu işlemlerin yıl sonunda başvuru yoğunluğu ile yığılmaları daha da arttıracağı düşüncesindeyiz.
9- E-fatura ve e-defter sistemine geçiş süresine iki aydan kısa bir süre kalmasına rağmen firmalar halen gerek kullanıcı eğitimleri gerekse de bilgi sistemleri konusunda gerekli yatırımları yapmamıştır. Temel nedeni maliyet unsurudur. Bilişim firmalarının e-fatura ve e-defter sistemlerine geçiş zorunluluğunu ticari fırsata çevirme düşüncesi, firmaları gereksiz ve lüzumsuz maliyetlere katlanmak zorunda bırakabilir.
Sonuç olarak, e-fatura ve e-defter uygulamasının temel amacı bu süreçlerin elektronik ortamda yapılarak kayıt dışının önlenmesi ve eleman, zaman, kâğıt ve kargo gibi maliyetlerden tasarruf etmektir. Bu çerçevede e-fatura ve e-defter sisteminin sunmuş olduğu avantajlar tartışmasızdır. Ancak yukarıda saymış olduğumuz erteleme talebimize ait gerekçeler ile yıl sonunda sisteme geçme zorunluluğu olan firma sayısının fazlalığı düşünüldüğünde, firmalara avantajdan daha çok gereksiz maliyetlere ve sistem karmaşıklığına yol açacağını düşünmekteyiz. Bu nedenle yaşanacak bu olumsuzlukların ve başvuru yığılmalarının önlenmesi amacıyla e-defter ve e-fatura zorunluluğunun“ertelenmesi” veya “ihtiyari” olması gerektiğini düşünüyoruz. Bu kapsamda Gaziantep Serbest Muhasebeci ve Mali Müşavirler Odası Mevzuat Komisyonu olarak gerekçelerimiz ile birlikte bu talebimizi Maliye Bakanlığı, TÜRMOB ve TOBB ileterek konunun takipçisi olacağız…
Yorumlar
Yorum Gönder